تبلیغات
به وبلاگ خودتون خوش آمدید! - اضطراب ، علل و درمان
به وبلاگ خودتون خوش آمدید!

********* SAEED NOORI ***********

اضطراب ، علل و درمان

یکشنبه 18 مهر 1389

نوع مطلب :پزشکی، 

 

  اضطراب ، علل و درمان 

همه انسانها اضطراب را در زندگی خود تجربه  میکنند و طبیعی است که مردم هنگام مواجهه با مو قعیت های تهدید کننده و تنش زا مضطرب می شوند , اما احساس  اضطراب شدید و مزمن  در غیاب علت واضح , امری غیر عادی است .

اضطراب شامل احساس عدم اطمینان درماندگی و بر انگیختگی فیزیو لو ژیکی است. به طور کلی اضطراب یک احساس بسیار نا خوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است که با یک یا چند حس جسمی مانند احساس خالی شدن سر دل , تنگی قفسه سینه , طپش قلب , تعریق , سردرد و غیره همراه است . برسی ها نشان میدهد که اضطراب در مردها , طبقات اقتصادی مرفه و جوانان کمتر است و در ز نان افراد کم در امد و سالمندان بیشتر شایع است.

علایم و نشانه های اضطراب

عصبی بودن , آرام و قرار نداشتن , تنش , احساس خستگی , سر گیجه , تکرر ا درار , طپش قلب , بی حالی , تنگی نفس , تعرق , لرزش , نگرانی و دلهره , بی خوابی , اشکال در تمرکز حواس و گوش به زنگ بودن .

علل اضطراب : اضطراب می تواند ناشی از یک وضعیت روحی , اجتماعی , فیزیکی , زیست شناختی , اختلالات طبی , اثرات جانبی داروها و یا ترکیبی از این موارد باشد که در اینجا به فاکتور های روانی - اجتماعی اشاره می شود.

- حالات درونی فرد و انگیزه های ناخوداگاه

- ناتوانی فرد در مقابله با فشارهای محیطی مانند کار , ازدواج و مبادلات بازرگانی

- احساس جدایی یا طرد شدن

- احساس فقدان  یا از دست دادن حمایتهای عاطفی مثل مرگ همسر

- تغییرات ناگهانی محیطی یا حوادث غیر منتظره و خطرناک از قبیل : حوادث طبیعی مثل زلزله , استرس ناشی  از دارو ها , استرس ناشی ازیک بیماری طبی , استرس ناشی از مصرف مواد مخدر مثل کو کایین , یاد گیری در منزل و محیط مثل یاد گیری اضطراب ها و ترسهای والدین , افکار و عقاید غیر منطقی غلط و  اغراق امیز در مورد خطرات موجود در موقعیتهایی  مثل اضطراب امتحان که همراه با افکار و عقاید غلو امیز است .

اضطراب در کودکان و نوجوانان

بسیاری از کودکان هنگام قرارگیری در وضعیت جدید مثل روبرو شدن با افراد جدید , احساس اضطراب کرده و به طور خجالت آوری به مادر و پدر , افراد فامیل و یا وابستگان به اصطلا ح آویزان میشوند . بسیاری از والدین از این احساس کودکانشان اگاه نیستند تا روزی که انها به مشکلی بر میخورند , مثل روز رفتن به مدرسه و.... منشا » این اضطراب در کودکان ناشناخته است . اغلب ترکیبی از یک ترس ناشناخته و فقدان کنترل همراه با یک طبیعت ناشی از شرم و خجالت , زمینه بسیاری از اضطرابهای کودکان را تشکیل میدهد . بسیاری از شکایتهای کودکان در دوران ابتدایی مدرسه همچون درد معده یا سوزش سر دل و یا دردهای پراکنده دیگر , ناشی از وجود یک اضطراب نهفته در کودکان است که وجود اختلاف در خانواده و نگرانی در پدر و مادر میتواند از علل آن باشد که این نگرانی بطور مستقیم به کودک انتقال یافته و با این شکایات بروز میکند .

شایع ترین اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان عبارت اند از : Anxity Seperation  اضطراب جدایی -  اضطراب اجتماعی -  Anexity Social اضطراب امتحان -  Anexity Exam ترس از مدرسه  Phodia Social

عوامل موثر در اضطراب نو جوانان و مقابله با آن

سر چشمه بسیاری از ناراحتی های غیر منطقی نو جوانان اضطرابی است که از عوامل گوناگون زیر ناشی میشود : تغییرات جسمانی از قبیل نگرانی از دیررسی بلوغ به ویژه در پسرها , نگرانی از زود رسی بلوغ به ویژه  در دختر ها , ترس و احساس خجالت از تغییر جسمانی و رنج ناشی از عدم پذیرش تغییرات جسمانی , عدم پذیرش از جانب همسالان , مستقل شدن ,  بروز رفتار پرخاشگرانه , غیر منطقی بودن , نداشتن مهارت لازم  برای زندگی , تمایلات جنسی و آ شفتگی در نقش.

بطور مختصر به بررسی برخی از این عوامل میپردازیم :

نحوه رویارویی با رنج ناشی از تغییرات جسمانی

تغییرات ناشی از دوران بلوغ را نو جوانان به تدریج می پذیرند ، علت اصلی نگرانی در مورد نکات دیگری همچون زودرسی و دیر رسی بلوغ و احساس  خجالت در مواجهه با تغییرات جسمانی , عدم اگاهی ناقص یا محدود و یا اطلاعات نادرست نوجوانان در زمینه های مختلف بلوغ و تغییرات جسمانی ناشی از ان است که بهترین راه پیشگیری نیز فراهم  آوردن اگاهی و بینش دقیق , صحیح و به موقع است که در این زمینه والدین و مربیان با ارایه کتابهای مناسب اطلاعات سالم را در اختیار آنها قرار داده و همچنین با فراهم اوردن جوی ازاد و سالم امکان مطرح کردن سوال و افکار و احساسات و نگرانی های نو جوانان را به او داده تا نوجوانان برای یافتن جواب سوالات به کسانی که صلاحیت ندارند , مراجعه نکند زیرا در این صورت ممکن است پاسخ این افراد به گونه ای باشد که نوجوانان را دچار اضطراب کند .

رویارویی با اضطرا ب ناشی از عدم پذیرش از جانب همسالان

نتایج پژوهش ها نشان داده است که ناامنی , وابستگی شدید و ناسالم نو جوانان به والدین , ناتوانی یا نداشتن مهارتهای لازم در برقرار کردن روابط عاطفی , اجتماعی و اخلاقی سالم و به ویژه عدم پذیرش , باعث اضطراب بسیاری از نوجوانان میشود . برای پیشگیری از این که نوجوانان از این طریق دچار اضطراب شدید نشوند و یا اضطراب او ادامه پیدا نکند اقدامات زیر مفید است:

- والدین باید گرایش فرزند خود را به درستی درک کنند.زیرا این یک نیاز طبیعی است که بخواهد مورد توجه و حمایت همسالان قرار گیرد .

- والدین با نوجوانان در مورد گزینش دوست  توافق کنند تا دچار تعارض نشوند و پنهان کاری نیز نکند

- والدین و مربیان باید در همه مواقع به ویژه در برابر همسالان احترام و شخصیت نوجوانان را حفظ کنند.

رویارویی با اضطراب ناشی از بروز رفتار پرخاشگرانه

در بعضی از موارد اضطراب بدون نیاز به درگیری پزشک در این ماجرا میتواند درمان شود . این موارد , اضطراب طبیعی نام دارد که دران اضطراب به خوبی به وسیله بیمار کنترل شده و بر طرف میشود , مثل ترس ناشی از امتحان نهایی و یا ترس ناشی از مصاحبه در چنین شرایطی استرس میتواند به  وسیله اعمال و روش های زیر تحت کنترل در اید:

صحبت با شخص مورد اعتماد , روش های ایجاد تمرکز , حمام گرفتن طولانی, استراحت در یک اتاق تاریک , ورزش های تنفس عمیق . اما گاهی اوقات اضطراب شدید و به صورت بیمار گونه ظاهر خواهد شد که نیاز به دارو و مراجعه به پزشک و متخصص دارد که معمولا  از درمان دارویی وهمچنین از درمانهای غیر دارویی برای درمان استفاده میشود . در اینجا اشاره ای به درمانهای غیر دارویی میشود :  درمان غیر دارویی شامل تکنیک های متعددی است . در تمام این روش ها به بیمار آموزش های کلاسیک ارامش یاد داده میشود و بدین وسیله بدن , خود به مقابله موثر و مستقیم با عوامل تنش زا برمیخیزد . این روشها شامل :ارام سازی یا تن ارامی -(relaxation)   - مواجه سازی  (exposure ) - غرقه سازی  floobing) ) - حساسیت زدایی ( besensitization ) - سر مشق دهی ( mobeling )- توقف فکر  stopping  thought ) )  و موارد دیگر می شود .

توصیه هایی برای پیشگیری از اضطراب :

پیشگیری شامل

-1 رژیم غذایی: برای انکه از تغذیه سالم برخوردار باشید ,توصیه می شود : متنوع بخورید , مصرف غذاهای پر چرب و یا شیرین را محدود کنید , و از مصرف مقادیر زیاد نمک و کافئین پرهیز کنید . در مورد سبزی جات و میوه , اصل پنج بار در روز را فراموش نکنید . روزانه به اندازه کافی لبنیات و حداقل یک بار در هفته ماهی بخورید , مصرف آب در زندگی حیاتی است و باید روزانه هشت لیوان ( دو لیتر ) آب بنوشید , آهسته بخورید و لذت ببرید , بطور مرتب خود را وزن کنید و پر تحرک باشید .

-2 ورزش منظم : ورزش کردن به ویژه ورزش منظم به گونه ای تمام مراحل درمان اضطراب را تحت تاثیر قرار میدهد . پژوهشگران دریافته اند که پیاده روی تند و سریع به مدت 40 دقیقه میزان اضطراب را بطور متوسط تا 14 در صد کاهش میدهد.

-3 اجتماعی باشید : هنگامی که تحت فشار روانی هستیم , اغلب به طور غریزی تمایل پیدا میکنیم که خود را از صحنه عمل کنار کشیده و به گو شه ای پناه ببریم . در این زمان باید سعی کنیم که با دوستان خود ارتباط بیشتری داشته باشیم .

-4 هیجانات سرکوب شده خود را روی کاغذ بیاورید : متخصصان معتقدند که نوشتن ساده هیجانات بد روی کاغذ باعث تسکین روحی و روانی شخص میشود .

-5 بخندید و شوخ  طبع باشید : مطالعات زیادی نشان داد که خنده می تواند یکی از سالمترین پاد زهر های فشار روانی باشد , تحقیقات نشان میدهد کودکان روزی 450 بار می خندند , بزرگسالان روزی 15 بار تماشای یک فیلم کمدی یا بخشی از زمان را به شنیدن و تعریف کردن لطیفه اختصاص میدهند که این موضوع کمک بزرگی است برای کاهش فشار روانی در انها .

-6 گوش دادن به موسیقی ملایم : برخی مطالعات اخیر نشان داده است که موسیقی آرام باعث آ هسته کردن ضربان قلب و افزایش اندورفین ها و کاهش اضطراب می شود .

-7 تن آرامی : (relaxation  ) در آن عضلات بدنی برای مدتی کوتاه به طور ارادی منقبض شده و سپس به حالت آرامش بر می گردند . این کار که در مراحل و سلسله مراتبی انجام می گیرد به تنهایی و یا همراه با تکنیک های دیگر باعث می شود نشانه های اضطراب کاهش یابد .  و در اخر راهکارهای دیگری که میتوانید در چنین موقعیتی انجام دهید :

اجتناب از موقعیت های تنش زا و مشارکت کمتر در موقعیت های ناراحت کننده و استرس زا نه تنها سبب کاهش اضطراب میشود بلکه باید سعی شود که در محیط خانوادگی و ارتباط های بین فردی آرامش برقرار باشد  خودت باش : سعی کنید در موقعیت های فشار زا طبیعی رفتار و از نقش بازی کردن پرهیز کنید . انتظارات , ترسها, مهارتها و امیدها یتان را بشناسید . لازم به ذکر است که یک برنامه دارویی مناسب و قابل دسترس و یا انجام درمان های غیر دارویی و البته ترکیبی ان دو , بهترین نوع درمان است.

 

 


Foot Issues
سه شنبه 17 مرداد 1396 04:31 ق.ظ
We stumbled over here coming from a different web address and thought I may as well check things out.
I like what I see so now i am following you. Look forward to looking at your web page again.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
صفحات جانبی
نظرسنجی
    نظرتان را بگویید



آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها